Przejdź do menu Przejdź do treści

Natalia Gabryś-Klus

Imię i nazwisko (nazwisko na dyplomie):  Natalia Gabryś-Klus (Gabryś)

Kierunek studiów:  Historia

Tryb studiów:  stacjonarny

Rok ukończenia studiów:  2016 r.

Tytuł pracy dyplomowej, nazwisko promotora, data obrony:

Okupacja niemiecka na terenie Śląska Cieszyńskiego (1939-1945), prof. dr hab. Andrzej L. Sowa, 25 VI 2014 r. (studia I stopnia)

Stosunki polsko-czechosłowackie w świetle „Dziennika Polskiego” (1934-1939), prof. dr hab. Jacek Chrobaczyński, 29 VI 2016 r. (studia II stopnia)

Przynależność do Koła naukowego lub innych organizacji studenckich:  Studenckie Koło Naukowe Historyków im. Joachima Lelewela Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (Sekcja Historii i Kultury Żydów).

Praca zawodowa (w tym ważne osiągnięcia czy ciekawe inicjatywy): Po studiach spełniły się moje dwa marzenia, wpierw zostałam zatrudniona na stanowisku nauczyciela historii w Szkole Podstawowej nr 3 im. Jana Pawła II w Skoczowie. Tego samego roku przyjęto mnie na studia III stopnia w Instytucie Historii i Archiwistyki. Często, prowadząc lekcje w szkole, przypominam sobie wykłady, seminaria, ćwiczenia ze studiów, także zajęcia w ramach praktyki ze studentami już na studiach III stopnia, którymi nadal jestem zainspirowana. Cieszę się, że teraz również mogę tę wiedzę przekazywać uczniom. Z pracy na zawsze w pamięci pozostanie mi 2018 rok, kiedy to nasza szkoła realizowała projekt edukacyjny Ministra Edukacji Narodowej „Godność, Wolność, Niepodległość” w ramach Programu Wieloletniego Niepodległa na lata 2017-2021. Zwieńczeniem naszych działań była uroczysta gala podsumowująca projekt i wernisaż wystawy „Nasza Niepodległa”. Realizacja projektu nauczyła mnie współpracy z wieloma instytucjami w regionie, które także poparły nasze działania patronatem. Drugie ważne dla mnie przedsięwzięcie, to przeprowadzenie w szkołach ankiet dotyczących edukacji o dziedzictwie kulturowym na Śląsku Cieszyńskim. Podjęłam się organizacji spotkania, podczas którego przedstawiłam wyniki badań i zaprosiłam do dyskusji. Szkoła to miejsce, w którym nadal mogę się rozwijać. Chętnie z uczniami bierzemy udział w konkursach, szczególnie tych dotyczących historii regionalnej. Uczęszczamy na wystawy, prelekcje (udało nam się dwa razy podczas wyjazdu do Krakowa gościć w Instytucie). W soboty wraz z zaprzyjaźnionymi nauczycielami organizujemy tematyczne wycieczki krajoznawcze, aby poznawać piękno naszej ojczyzny, tej dużej i małej, a także zgłębiać wiedzę o patronie szkoły w ramach cyklicznych wycieczek „Śladami Jana Pawła II”, których jestem jednym z pomysłodawców. Praca w szkole i studia III stopnia codziennie motywują mnie do samokształcenia. Uczestniczę w wielu szkoleniach dla nauczycieli, staram się rozwijać swoją bazę multimedialnych środków dydaktycznych, podejmować innowacje, obecnie realizuję z nauczycielem języka polskiego „Bądź kulturalny – zaangażuj się w kulturę wyższą!”. COVID-19 i przejście na zdalne nauczanie to nowe zadanie, aby nie tylko umieć przeprowadzić lekcję, ale również pomóc uczniom w tym trudnym okresie. Wiele pozytywnej energii do działania zawsze dawały mi i nadal dostarczają wykłady na studiach III stopnia, udziały w konferencjach naukowych, przygotowywanie artykułów, prowadzenie badań, konsultacje z Wykładowcami. Największymi sukcesami w mojej pracy są dla mnie: zainteresowanie uczniów historią, ich uczestnictwo w uroczystościach rocznicowych w regionie, zwycięstwa w konkursach, spełnianie się w roli wychowawcy klasy oraz przyznanie mi dwa razy Nagrody Dyrektora Szkoły. Mój rozwój zawodowy jest na dobrej drodze, ponieważ zarówno na studiach, jak i w szkole trafiłam w dobre miejsca, a także współpracuję z życzliwymi osobami, pełnymi zainteresowań, zawsze pomocnymi i chętnymi do działania.

Hobby/pasja:  historia regionalna, czytanie książek, podróżowanie, piesze wędrówki, muzyka, śpiewanie.

Moja rada dla kandydatów i studentów podejmujących i odbywających studia w Instytucie Historii
i Archiwistyki:
Instytut Historii i Archiwistyki to miejsce, które bardzo dobrze przygotowało mnie do pracy w szkole, dlatego poleciłabym go każdemu, kto w przyszłości chciałby zostać nauczycielem. Wiele doświadczenia dostarczyły mi m.in. praktyki, aktywność w ramach Studenckiego Koła Naukowego Historyków im. Joachima Lelewela Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie (obecnie Studenckie Koło Naukowe Instytutu Historii i Archiwistyki), udziały w obozach naukowych dotyczących inwentaryzacji grobów, kwater i cmentarzy wojennych, udziały w spotkaniach ze studentami z Izraela i z Czech, zaangażowanie się w pomoc w Centrum Dokumentacji Zsyłek Wypędzeń i Przesiedleń Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, a także przy obsłudze konferencji organizowanych przez Instytut. Dzięki studiom podyplomowym Zarządzanie dokumentacją, infobrokerstwo i archiwistyka, lepiej radzę sobie z badaniem źródeł, wyszukiwaniem informacji i dokumentacją w pracy. Przyjaźnie raz zawiązane w ramach studiów i dodatkowej działalności trwają po dziś dzień – to osoby, na których nigdy się nie zawiodłam. Wykładowcy z Instytutu Historii i Archiwistyki również są otwarci na pomoc absolwentom. Gdy byłam już po studiach i potrzebowałam rady, zawsze mi pomogli. Gdybym miała jeszcze raz wybrać te studia, nie zawahałabym się i postąpiłabym tak samo. To była jedna z najlepszych decyzji w moim życiu.